Occasionverkoop in januari 6,6 procent hoger 30 december 2019

Autobedrijven verkochten de eerste maand van dit jaar 122.984 duizend occasions aan consumenten. Dat is 6,6 procent meer dan in januari 2019. Consumenten verkochten onderling 57 duizend auto’s, een stijging van 4 procent. Dat meldt dataleverancier VWE.

Verder werden er over de afgelopen maand ruim 94 duizend occasions verkocht in het b2b-segment, een stijging van 15 procent. Volkswagen (14 duizend) en Peugeot 10 duizend) zijn de verkooptoppers in het b2c-segment over de afgelopen maand, maar ook Renault (9 duizend), Ford (8 duizend) en Toyota (6 duizend) deden het goed in de verkoop.

Vorig jaar zijn in totaal bijna 1,2 miljoen occasions verkocht.

VWE meldt verder dat de meetmethode wel iets is aangepast: Door autobedrijven geïmporteerde occasions worden bij verkoop nu ook als occasionverkoop meegeteld en als voertuigen meerdere keren binnen een dag worden doorverkocht, wordt nu elke afzonderlijke transactie geteld (voorheen gold dat als 1 transactie). “Het occasionoverzicht geeft zo een vollediger beeld van alle transacties”, meldt het bedrijf. Zowel de cijfers over 2020 als over eerdere perioden zijn aangepast, zodat cijfers en vergelijkingen consistent zijn.

HomeNieuwsOccasionverkoop in januari 6,6 procent hoger